maandag 25 augustus 2014

Frans knutselwerk

In het oude dorpsschooltje in de Auvergne waar ik met B een week vakantie vierde stond ook een krat met schriftjes van toen de school nog een school was.
Eén van de dingen die ik daarin vond was dit knutsel werk.

Er stond geen naam op, met waterverf was er een keurige bloem op geschilderd.
Het lijstje was van karton met regelmatig gaatjes patroon. Het was met plastic omgenaaid en er was een rechthoek op geborduurd in kruissteek.
Ik heb het lang vastgehouden en bestudeerd. Volgens mij was het het voorbeeld van de leerkracht.
En omdat het met roze plastic gemaakt was dacht ik aan een juf.
Ik ben het vergeten te vragen aan de Franse buurvrouw, die zelf nog op het schooltje gezeten had.
Wat zou ik graag weten hoe de werkstukken van de kinderen eruit zagen.
Hoe oud ouden ze zijn voor deze opdracht?

Toevallig had ik de laatste schooldag van de jongste kleuters portretten gemaakt, geprint, gelamineerd, en rondom van gaatjes (perforator) voorzien. De kleuters mochten het omnaaien met dikke wol of touw.
En: sommige kleuters maakt een keurig randje net als in het voorbeeld.
Zonder voorbeeld gewoon uit zichzelf! Ik vond het zo knap.
(anderen gingen kris kras over de foto met de draad)
Helaas heb ik daar geen foto's van!

Ineke






Geen opmerkingen:

Een reactie posten