maandag 21 september 2015

Bij hoge uitzondering . . . .

Sinds een paar maanden zit ik ook op Facebook. Ik kijk er soms op, maar lees en zie teveel dingen die ik helemaal niet wil weten of hoef te zien.
Mijn blog is een manier om me te uiten middels beeld en tekst en dat probeer ik zo mooi mogelijk te doen. Zo heb ik volgers die mij niet kennen, niet mijn 'vrienden' zijn en toch steeds mijn blogberichten lezen.

Instagram vind ik ook fijne manier te genieten van de social media. Ik plaats soms een foto en hoop dat mijn volgers op Instagram daar van genieten. Net als dat ik geniet van de foto's op Instagram van de personen die ik volg.
Instagram is internationaal, dus ik volg ook mensen uit verschillende landen (foto's zijn voor iedereen te begrijpen).

Gister las ik op Facebook (had iemand geplaatst wiens vriend ik ben) een foto met hele nare tekst.
Ik ga de foto niet plaatsen maar het was een foto van zwarte piet en daarop een tekst waarmee ze wilde zeggen, als je onze tradities niet accepteert dan heb je pech,je bent hier zelf komen wonen. . 

Ik reageer bijna nooit op een bericht op Facebook, maar voor ik het wist had ik een reactie geplaatst en wat er toen gebeurde........
Allemaal zeer hele onaardige racistische reacties kwamen als reactie op mijn bericht. Echt vreselijk. Ik ben klaar met facebook.

En................nog dit.
Dat volwassenen zo heftig reageren als het gaat om het behoud van de zwarte piet. De tijden veranderen en dat vind ik nou juist zo mooi aan deze wereld.
Vroeger was alles anders maar niet beter.
Sinterklaas is een kinderfeest, en geen kind van 4 zal bezwaar maken tegen een stel gekleurde pieten en pieten met wat grijze schoorsteenvegen op hun gezicht.
Pieten zijn namelijk vrolijke lieve mensen die Sinterklaas helpen met het verwennen van kinderen.
De meeste kinderen genieten erg van het Sinterklaas feest.
Jammer dat zoveel volwassenen dan zo fel reageren, het is geen volwassen feest.
Natuurlijk moet je aandacht besteden aan Hollandse tradities maar dat kan ook op andere manier.
Al die donkere mensen die zich niet fijn voelen als het weer sinterklaas tijd is.
Die worden herinnerd aan het slavernij verleden van hun voorvaderen.
En al die nieuwe donkere mensen die hier in Nederland komen wonen, ook hun kinderen willen alleen maar een vrolijk Sinterklaas feest.

En de liedjes dan? Dat maakt ook niet uit. Ook al zing je over zwarte piet, geen kind zal zeggen dat het lied niet klopt. Er komen vanzelf weer nieuwe liedjes over gekleurde pieten. Oude en nieuwe liedjes door elkaar gaat prima. Laten we hier nou gewoon flexibel en feestelijk mee omgaan.

Eigenlijk schrijf ik nooit zo mijn mening op mijn blog. Ik wil met beeld en tekst mensen vooral inspireren.
Maar die facebook reacties waren zo heftig dat ik toch koos voor deze vorm.







2 opmerkingen: