vrijdag 25 december 2015

Melkmeisje ter inspiratie

Vanmorgen lag er een klein cadeautje onder de boom wat ik al zo lang op mijn lijstje had staan.


Het 'playmobil' melkmeisje van Vermeer.
Ik ben dol op playmobil, vooral door de mini nagemaakte voorwerpen.
Het bijzonder hiervan is dat ik het als juf kan inzetten met kinderen van alle leeftijden.
Het echte (nou ja,reproductie) schilderij erbij, en praten over Vermeer, de afbeelding, de tijd waarin het geschilderd werd .
En daarna schilderen met de kinderen, verkleden met de kinderen of fotograferen met de kinderen of . . .
Ze leren veel over die tijd, de kunsten,en natuurlijk ook woorden uit die tijd en alles waar ze dan nieuwsgierig naar worden.  Dat zou echt onderdeel van mij leerprograma zijn in onderwijs.
Een keer per week een thematische les die nieuwsgierigheid bij de kinderen oproept waardoor ze gewoon vanzelf van alles leren.
Nog even voor wie het zich niet herinnert:

Afbeeldingsresultaat voor melkmeisje

2 opmerkingen:

  1. Jaaaa, zo leuk! Ik heb het setje ook, niet meer voor op school helaas, maar voor Anna en voor mezelf. Ook eentje van de Nachtwacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leuk en een geweldige manier om kinderen in aanraking te brengen met kunst en met andere tijden.

    BeantwoordenVerwijderen