woensdag 15 maart 2017

Lampion-pret

Lampionnetjes geven mij een jaar lang plezier. In de zomer komen ze boven, bloeien en geven groene lampionnetjes.
In augustus september kleuren ze langzaam oranje, prachtig.
Tegen dectijd dat we niet meer buiten kunnen zitten en de dagen korter worden haal ik ze in huis. Eerst in water en later droog. Ze fleuren het huis op.
In december komt de kerstboom en dan haal ik ze weg.
Zorgvuldig knip ik de lampionnetjes er af en strooi ze in de tuin.
De tuin die er dan herfstig uitziet  heeft opeens oranje spikkels.
De wintermaanden kom ik niet veel in de tuin (wij gaan nooit achterom).
Door het raam genieten we van de vogels die snoepen van onze pinda's en zie ik de lampionnetjes steeds valer worden.

En dan, opeens is er dan die eerste lentedag, dat je in de zo'n koffiedrinkt en opruimt in de tuin.
Dan geniet ik van de lampionnen op zijn mooist.  Prachtige geraamtes met binnen in een oranje bolletje.
Zo mooi zijn ze dan. Voorzichtig raap ik ze op, leg ze op de vensterbank, fotografeer ze, of leg ze op de scanner en ik geef ze cadeau.

Dit proces begint bijna weer. De puntjes van de nieuwe planten komen al boven.
En de gedroogde versie liggen te pronken in mijn huis en op een foto (100x60) aan de muur.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten