woensdag 4 maart 2020

De danser gevonden

In jaren tachtig kocht ik tijdens een schoolexcursie ( havo eindexamen kunstgeschiedenis) de poster van dit werk. Het beeld had me zo aangetrokken.
Het jaar daarna ging ik studeren en woonde een paar maanden bij mijn oma in Hilversum. Ik sliep toen in het kleine kamertje boven van het grote huis ( mijn moeders kamertje) en op de schuine wand plakte ik deze poster. In die spannende emotionele tijd was dit dus mijn uitzicht vanuit bed. Geen mobiele telefoon, geen televisie op mijn kamer maar gewoon een nachtlampje en deze poster.
Daarna verhuisde ik naar een klein kamertje in Utrecht waar ik met twee leuke meiden woonden. Geen plaats voor deze poster.

De laatste maand, bijna 40 jaar later, dacht ik vaak terug aan dit beeld en aan het kamertje, ik zocht wat op internet maar kon de afbeelding en de informatie erover niet meer vinden.
Tot...
ja echt
tot.......Er een grote affiche hing in alle abri's van Utrecht met daarop de Dansende Marokkaan.Hij was gebruikt voor de affiche waarmee een grote overzichtstentoonstelling werd aangekondigd.
Na drie dagen was de affiche uit de abri's verdwenen en had ik de foto.
Oud collega kon me vertellen dat het een werk van Eugene Delacroix  was.
'De Dansende Marokkaan' in1832 gemaakt en is in bezit van het Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

Ik ga hem weer live bekijken.
En op zoek naar een mooie poster.
Die hang ik op in mijn atelier....
Of in de gang..





3 opmerkingen:

  1. Ik kan me indenken dat je die poster geweldig vond. Ik ook. En dat je er achter komt van wie die is en waar die hangt. Ik hoop dat je hem vindt als poster

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen