vrijdag 8 maart 2013

Rokjesdag

Afgelopen week was het de eerste wat warmere dag.
En ik merkte het direct in de klas.
Maandag hadden de meiden in groep 5 nog gewone winterkleren aan, en dinsdag kwam de omslag:

Een aantal meisjes hadden hele dunne zwierige te korte rokjes aan, zomerse kleurtjes, maar wel met een warme legging. En geen dikke laarzen en geen gewone schoenen, maar zomerse ballerina's.

Daarmee komen veel herinneringen aan mijn kindertijd boven.

Begin maart 1973, ik was bijna 10 jaar. Het was opeens lekker weer, en verheugde me op het aandoen van een zomer rokje de volgende dag.
Het liefst mijn donkerblauwe rokje wat mijn moeder de zomer ervoor had gemaakt. Een rokje wat uit 6 stroken bestond, nette band erop en aan de zijkant een rits en knoop.
Toen ik het aandeed was het veel te kort, helemaal vergeten dat ik gegroeid was.
Ik hield het aan, met kniekousen eronder ( want dat moest van mijn moeder).

Toen ik naar school liep voelde ik dat de stukken onbedekt been langer waren dan me lief was. 
Lekker luchtig op zo'n eerste zonnige lentedag. . . . .

Ik wacht nog even met mijn zomerse rokje, ben niet langer geworden, maar toch . . . .

Ineke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten