vrijdag 10 juni 2016

Oud kaartspel.....

Bij een kringloop winkel vond ik voor 90 ct dit spel.  'zwarte pieten'.
Ik koop graag oude kaart of kwartet spellen voor de mooie plaatjes.  En ook gebruik ik ze in de klas om groepjes mee te maken. Dit spel deden wij vroeger thuis best vaak. Och och wat was dat lachen.
Je trekt steeds een kaart bij iemand en je moet setjes van twee sparen. Uiteindelijk blijft er 1 iemand over met de zwarte piet.
De plaatjes bij dit spel zijn heel mooi van kleur en leuk getekend.
Wel de jongetjes stoer en de meiden tuttig en verzorgend ( tja).
In de gebruiksaanwijzing staat dat degene die over blijft met de zwarte- pieten-kaart zijn gezicht zwart moet maken en klusje voor een ander moet doen...
Tja...dat waren  andere tijden.
Ik ontdekte gister dat het spel rond 1930 in de winkel lag en dat er op marktplaats 30 euro voor gevraagd wordt.
Heb ik toch mooi 29,10 € winst als ik het ooit jan verkopen.
Ik ben klaar met zwarte piet....zie ook weer in dit spel.
Vroeger geen probleem maar nu echt niet meer van deze tijd.


2 opmerkingen:

  1. Ik kocht het spel vorig jaar. Andere uitvoering, maar de plaatjes zijn o zo leuk. Ik kende het spel niet van vroeger. Lijkt me leuk om met de kleinkinderen te spelen. En voor zwarte piet verzin ik iets leuks.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi, I am a professor at Vrije Universitiet Amsterdam. I use the images from this spelling cards to discuss racism in my lectures. would be kind to share this card game with me or sell it to me. Please, contact me if you are interested y.saramifar@vu.nl

    BeantwoordenVerwijderen