zaterdag 28 april 2018

In haar schulp?

Mijn allerliefste schoonmoeder is in de war. Niet altijd hoor. Ze woont nog zelfstandig in nijverdal. Manlief zorg elke donderdag met veel liefde en toewijding voor haar.
Op dit moment logeert ze 3 nachtjes bij ons.
Ze zit meestal in de grote bruine fijne stoel, kijkt veel voor zich uit, geniet van de hond, laat zich verwennen en vraagt regelmatig waar Kaj is.
De nog thuiswonende zoon die haar veel plezier bezorgt als ze hier is.
Hij draait muziek voor haar, knuffelt, doet gek, is echt betrokken. Gister draaide hij liedjes van the Beatles,  die kent ze allemaal. Ze bewoog langzaam mee en na een paar liedjes vroeg ze of Bas wilde dansen.
Daar gingen ze. Manlief en mijn liefste kleine schoonmoeder bewogen met de handen vast op 'ob la di ob la da'.
Ik schoot vol, filmde een stukje, maakte een foto en gooide snel de verbrande pannenkoek in de bak.
Een prachtig moment was dat, ze leefde even op, kroop uit haar schulp. Dat doet de muziek.
Vandaag liepen we over de bloemenmarkt en keken we oude filmpjes in het Urechts Archief.(Ze is geboren en getogen Utechtse).
Eigenlijk veel te veel voor haar.
Normaal gesproken had ze dan de hele verdere dag gesproken over wat ze allemaal had gezien en zou bijvoorbeeld uitgebreid verslag doen aan Kaj.
Dat lukt niet meer. Ze is op zichzelf.
Meer teruggetrokken.
Ze ziet en hoort heel slecht (staar) dus dat helpt haar niet.
De wereld is kleiner voor haar geworden, net als bij een jong kind.
Nadat ze vanmiddag een dutje in de grote bruine stoel had gedaan was ze erg in de war.
Ik heb te veel gedachten in mijn hoofd, ik kom er niet uit, jullie kunnen toch niet altijd hier voor mj zorgen, waar staat mijn piano.
Ik merkte dat we geraakt werden....
We praatten rustig met haar, maakte kopje thee, maar ze bleef afwezig.
Ik merkte dat het manlief erg raakte.
Zo'n lang weekend is teveel voor hem.
Tegelijkertijd weet hij haar zo te benaderen dat ze op haar gemak raakt, rustig blijft, en is zo ontzettend lief en goed voor haar.
Nu ligt ze in bed, ze vroeg wel 3 keer of haar weekend tas al boven was.
Je bent het een beetje vergeten allemaal hè  mam? Ja zei ze beetje lacherig.
Hij bracht haar naar boven en ik hoop dat ze nu heerlijk slaapt.

3 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Het helpt mij het in woord en beeld te vatten. De generatie boven mij wordt steeds ouder. .

      Verwijderen
  2. Langzaam wegdrijven. Moeilijk voor de naaste familie.

    BeantwoordenVerwijderen