zaterdag 21 februari 2015

Telefoon nummer draaien?

Als ik op een school aan het invallen ben dan heb ik op een USB stick en ook in mijn Dropbox allemaal bestanden staan die ik zou kunnen inzetten in de klas. Digitale prentenboeken, filmpjes, foto's, afbeeldingen van kunst,liedjes etc.
( elke groep heeft tegenwoordig een digitaal schoolbord, als is er wel heel verschil in kwaliteit).
Vrijdag liet ik groep 7 de serie met foto's zien details. De leerlingen moesten raden waarvan het een detail was.
Deze foto kwam ook voorbij, slechts 1 kind herkende dit als een telefoon die ze in een museum had gezien. Toen vroeg een leerling op welke knopjes je dan op moest drukken

Ja toen besefte ik dat de kinderen echt veel jonger waren dan ik.   ja ja   logisch natuurlijk maar toch confronteerde het me.
Dus ik liet andere foto zien:
En ik legde ze uit dat je de hoorn van de telefoon moest nemen, je vinger in het te draaien nummer moest steken en dan de schijf naar rechts moest draaien tot hij niet meer verder kan. Daarna loslaten zodat de schijf weer terug draait en dan kies je het volgende nummer. En zo werk je het hele telefoonnummer af.

Terwijl ik het vertelde wist ik weer hoe het voelde om een telefoonnummer te draaien, maar ik besefte ook dat geen kind in de klas dat wist. Wat een raar moment.

Ik sloot de les af met de opmerking:
deze telefoon is wel heel oud hoor die werden vooral gebruikt toen ik nog niet geboren was  hi  hi  hi
Het maakte de kinderen niets uit, ze waren onder de indruk van 'een telefoonnummer draaien'.






2 opmerkingen:

  1. Ja dat is zo! Anna heeft nog een speelgoeddraaitelefoontje, maar ze weet niet wat ze er mee moet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herinner me toen ik nog dat soort telefoons moest gebruiken. Oh, ik begin me nu echt oud te voelen.

    BeantwoordenVerwijderen