maandag 22 juni 2015

Veerkrachtige kleuters

Al weken heb ik elke maandag een kleuterklasje,maar 16 kleuters. Schattige boefjes.
Kleuter K was moe. Knappe stoere jongen.
Hij woont soms hier soms daar, geen stabiele situatie met broertje en grote zus. Hij had deze nacht met zijn vader op de bank geslapen. Toen ik vroeg waarom zei hij, omdat ik van hem hou.

Kleuter J is de zesde uit gezin, en de zevende op komst,geweldig jongetje, vrolijk, moeite met spreken. Alle kleuters gymmen in ondergoed met gymschoenen, J had een hele grote onderbroek aan die hij met één handje moest vasthouden. Hij heeft toch al wat moeite met klimmen en met één hand aan zijn onderbroek kon hij niet goed oefenen met klimmen en klauteren.

Kleuter C durft mij bij binnenkomst geen handje te geven en goedemorgen te zeggen. Ik zeg haar wel goedemorgen en een aai over haar bol. Moeder is het daar niet mee eens, en elke maandag steekt ze een preek af in haar eigen taal (Surinaams ?) tegen C, C is daar bang voor en geeft natuurlijk daarna ook geen hand. Ik versta niet wat de moeder zegt, maar het klinkt elke keer alsof ze zegt 'als je de juf geen hand geeft dan ..........'. Zo naar. Ik probeer contact met de moeder te maken, ze spreek namelijk ook perfect Nederlands.  Ik zeg te begrijpen dat C het spannend vindt maar dat ik verder prima contact met de kleuter heb. Ik besluit dit met de echte juf te bespreken, dat de moeder niet Nederlands praat tegen haar dochter vind ik echt niet fijn.

En zo zijn er nog meer situaties van de kleuters. Heerlijke kinderen maar pittige thuissituaties.
Ik geniet van de veerkracht van kleuters. Hoe zonnig ze het leven spelend ingaan.
Maar ook trots en gelukkig dat ik een heerlijke gezin heb en uit een heerlijk gezin kom.
Je weet als kind niet waar je geboren wordt. .  . .





Geen opmerkingen:

Een reactie posten