zaterdag 7 mei 2016

No-sauna

Eerder sprak ik me er nooit zo over uit.
Om me heen zijn er liefhebbers en mensen die het er eigenlijk nooit over hebben.
SAUNA

Zo het is er uit.
Drie keer ben ik naar de sauna geweest.
Ik probeerde alles en probeerde het grote genieten en ontspannen in de zetten.
De eerste keer was in een sauna in dorp dichtbij Utrecht. Ik was toen nog schoolbegeleider kunsteducatie en na 10 minuten kwam ik al een leerkracht tegen die ik de week ervoor begeleid had in de klas bij fotografie project.
' hé hoi' , ' hoi'.  .....
Nog geen 5 minuten later zag ik de vader van vriendje van mijn zoon.
Nog altijd is het beeld van dat wat lang en scheef hing niet uit mijn geheugen te krijgen. Ik zag hem gister in de supermarkt.

De tweede keer zat ik met vriendin S in zo'n heet bubbelbad . In een kring met meer mensen. .. vriendin S kwam steeds dichter bij me zitten. Naast haar zat een man die probeerde subtiel bij haar op schoot te komen. Wat een gedoe.

De derde keer had ik al niet zo'n zin.
Het was superdruk. Toen dacht ik ik vind het niks. Toen ik het zwembad in wilde stappen via het trapje was mij de man natuurlijk al opgevallen die steeds bij de trapjes zwom wanneer er blote dames het trapje afdaalde....point of view...

En nu kom ik er maar gewoon voor uit.
Ik vind het vreselijk in de sauna.
Nu denken jullie misschien: ja met haar lijf voelt ze zich misschien niet zo fijn bloot.
Nou dat valt best mee eigenlijk, al kijk je in de sauna toch naar elkaar en ik dus ook. Sommige mannen ,getsie, die gaan met andere reden naar de sauna. En dat ze kijken dat lijkt me logisch. Doe ik ook.

Maar ik vind het ook zo warm... in zo'n sauna met van dat hete hout. Pfft, na een minuut weet ik al dat ik wegwil.
Vriendin M deed deze week voor hoe mannen met lende doek opgietingen doen.
Ze wapperen wat geuren de sauna in.
Wil je rustig zitten, puffen, volhouden, komt er ook nog zo'n wapperaar.
Dan na de sauna het zwembad in.
Trapje afdalen.  Koud en warm.

Natuurlijk drink je ook wat. In je blootje in zo'n badjas.  Neem jezelf iets fris en fruitigs. Ruikt het toch naar gehaktballen.
Nee, ja, echt waar, dat dus.

Natuurlijk moet ik ook eerlijk zijn.
Een keer was er ook een heel fijn zout bad waar je in kon liggen en bleef drijven.
Gewoon eenpersoons baden op een rijtje.
Dat vond ik echt heerlijk.

Maar toch ga ik  niet meer naar de sauna.
Gewoon niks voor mij.
Het hoeft ook niet, is luxe toch?

Drijven in de zon op een luchtbed dat vind ik daarentegen superontspannen.
Die water golven onder het luchtbed. ..ect zalig.
Maar ja..geen sauna zonder loerende mannen, gehaktballen, met zon en golfjes waar ik met luchtbed naar binnen mag om enkel en alleen maar te drijven.

Zo ik heb gezegd.









3 opmerkingen:

  1. Ik ben het volkomen met je eens. Ik vind het ook niks. De gedachte dat ik naast een ouder zou komen te zitten, waarmee ik net een slecht-nieuwsgesprek had gevoerd, hield me vooral tegen. Gelukkig kan mijn huid er ook niet tegen, dus toen ik eenmaal geweest was en dat had geconstateerd, was ik er met ere van af! Voor altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een manier! Al lijkt het me wel tobben hoor zo;n huidziekte.
      In elk geval treffen wij elkaar niet in de sauna ;-)

      Verwijderen
  2. Heerlijk een bubbelbad en een sauna, ik kan daar zo lekker in genieten en ontspannen! Jammer dat je dan bekende tegenkomt dat is wel minder prettig. Ik zou gewoon nog een keer gaan met een vriendin op een andere locatie.

    BeantwoordenVerwijderen