maandag 2 april 2012

De verzamelaar en de mof

Vandaag had ik voor een lesproject over oude Prentbriefkaarten een afspraak met een 75-jarige verzamelaar in Maarssen. Hij heeft meer dan 700 kaarten, en verzamelt al zijn hele leven.
Bij binnenkomst begonnen de verhalen, en het was mijn taak met 6  gefotografeerde oude 'Groeten uit' kaarten naar buiten te komen. Bij het maken van de afspraak had ik gezegd dat ik tussen 10.00 en 11.00 uur tijd had.

Via zijn schuur werd ik binnengelaten, daar is een deel van zijn verzameling uitgestald. Ik probeerde niet veel aandacht aan de spullen te besteden, want hij heeft altijd geweldige verhalen en historische uitleg bij alle voorwerpen ( ik ken hem van een ander project, en alle verzamelaars praten graag over hun spullen).
Ik sprak gezellig over het project waarvoor ik kwam in de hoop in de woonkamer terecht te komen.

Toen liet hij mij het volgende zien.


Een mof van bont, van een rijke boerenvrouw. Prachtig toch!


Dit is het tas gedeelte, achter dit ritsvak zit 'de mof', daar waar je je handen in schuift.
Met de tas op je buik, en je handen lekker warmen liepen de dames naar de kerk.
En de verzamelaar wist precies welke dames: 'de dames die zich veel meer voelde dan gewone volk'.


Toen was er toch opeens een kwartier voorbij.
Maar, de rest liep goed, om 11.05 uur stond ik buiten met 6 reproducties van oude prentbriefkaarten van Tienhoven (compleet met informatie) én met foto's van deze tas.

Ineke


Geen opmerkingen:

Een reactie posten