woensdag 18 december 2013

Gelukkig zijn op school

Vandaag maakte ik een verdiepings-werkstuk af voor mijn studie.
Het gaat over gelukkig zijn op school. Ik bestudeerde het boek van Charlotte Visch 'Gelukkige kinderen in een gelukkige klas', had een gesprek met mijn oud collega P, en bekeek de documentaire 'De Japanse Levensles'.

Die documentaire ging over de Japanse leerkracht Kanamori die er, voor Japanse begrippen, een bijzondere manier van lesgeven op nahoudt.
Een prachtige documentaire die je via you tube kunt bekijken. Klik dan hier.

Kanamori: ‘Leren hoe waardevol het leven is, je kunt genieten in het leven en te zijn wie jezelf wilt’



Het woord gelukkig kent vele betekenissen.
'Gelukkig zijn' kan staan voor levenstevredenheid, dat vond ik zelf wel een mooie verklaring.
Voor het onderwijs zou ik het niet zo snel hebben over Gelukkige kinderen in een gelukkige klas.

Voor mij kan een kind zich fijn voelen op school als het zich in de groep veilig voelt, er mag zijn en gezien wordt.
Dat de klas een liefdevolle omgeving is waar de kinderen elkaar respecteren in het anders zijn, en elkaar kunnen vertrouwen
.


Ik kan niet wachten op een baan in het onderwijs, maar eerst nog veel van deze opdrachten schrijven.

Vanavond trof ik in de parkeer garage deze poster aan:


Ineke

1 opmerking:

  1. He wat leuk! Had je het boek van Annet geleend?
    Ik ben samen met haar naar een lezing geweest van Charlotte Visch.
    We hebben heel wat afgelachen, zij is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen