woensdag 11 maart 2015

Onderwijs wc's

Vanaf 1988 heb ik heel wat basisscholen bezocht. Tot 2012 als schoolbegeleider kunsteducatie en afgelopen jaren als stagiaire en leerkracht.
Had ik maar steeds foto's genomen van de school WC's. Nee niet de WC's voor de kinderen maar de WC's voor de leerkrachten.
Ik moest meestal wel minstens 1 keer per bezoek van een WC gebruik maken.
Vaak is het leerkrachten toilet ook het invaliden toilet.
Lekker ruim en overal hendels en touwtjes op vreemde hoogtes.
Natuurlijk trok ik een keer aan het verkeerde touwtje, het licht ging niet aan maar er ging een alarm bel door de school.
Er kwam niemand gelukkig. . . . (stel je nou voor dat er echt iets was. . . )
Die invaliden-toiletten moeten er natuurlijk zijn, toch heb ik nog nooit een rolstoel op een school gezien.
Dus bij gebrek aan ruimte waren deze toiletten meestal goed gevuld.
Slim natuurlijk. Maar rustig plassen (of wat dan ook) in een hele grote ruimte met de schoolvoorraad WC rollen ( 400 rollen?) was somsecht vreemd.
Meestal is dat een soort hoge muur met rollen en staat er dan ook nog een kast met verkleedkleren naast.
Alsof je in een werkruimte je behoefte zit te doen.

Maar de WC (invalide toilet) waar rondom allemaal gezellige boekenkasten stonden met leesboeken vond ik ook geen succes.
Ik bedacht dat er misschien wel hier en daar een blaadje uit een boek gebruikt zou kunnen zijn voor wc aangelegenheden.
En dan altijd maar weer die verjaardagskalender (natuurlijk kijk ik wanneer er iemand jarig is zodat ik persoon kan feliciteren).
Leerkrachten zijn ook meesterlijk in het verantwoord pedagogisch didactisch opschrijven van wat niet mag ( zoals geen mndvrbnd doortrekken, remsporen weg poetsen en dat soort zaken) .
Mooi geschreven regels op gezellige schoolkarton met gebruikmaking van een spreekwoord

Afgelopen week zat ik twee dagen op een school met een sterk geparfumeerd toilet.
Jeetje, bij binnenkomst moest ik eerst even bijkomen voordat ik gewend was aan de geur.
En toch, toen er een meester net op had gezeten, ruik je door al die geurkaarsen, oliën en spuit dingen de geur van .........

Nou ja, even uitgepraat over WC ervaringen in het onderwijs.Ik zie het nog voor me, helaas geen foto's.

 
 illustratie Annemarievan Haeringen

Gelukkig kwam ik nooit een paard tegen.

2 opmerkingen:

  1. Ongelofelijk zeer herkenbaar.
    Wij hadden een tijd een passpiegel naast de wc staan. Kon je jezelf zien zitten, met bungelende benen ...ja, ook bij ons is het een invalidentoilet.
    Dag, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen