woensdag 29 april 2015

Moeilijke echte woorden

Dinsdag werd ik om 9 uur gebeld of ik binnen een uur in een groep 3 kon invallen. Douchen, snel opmaken, eten, bevroren krentenbollen in de tas ( ja ja voor onverwachte invalklussen heb ik krentenbollen in de vriezer), leuk prentenboek in de inval-tas, oh ja, en nog met ons hondje Pip uit.
Tijdens het lopen met Pip kwam ik zoveel lente groen tegen en in de sloot ook jonge waterhoentjes en een grote reiger. Ik bedacht een opdracht voor groep 3 en maakte hem in mijn hoofd af in de auto naar IJsselstein.

Een kleine onrustige leuke klas was het. s Middags stond er tekenen op het programma !

Ik begon met vertellen:  dat ik met de hond liep, dat er zwarte vogeltjes met rode snaveltjes door de sloot zwommen, etc.  Ik beschreef alles wat ik was tegengekomen en de kinderen riepen als ze iets herkenden. Die woorden schreef ik op papiertjes en de stapel woorden groeide.
Waterhoentjes,fluitenkruid, eendjes, reiger, kraai, paardenbloem, wensbloem, madeliefjes, tulp,narcis, mooie bloem, gras, ..., ....., .....
Het was een beetje moeilijk dus ik liet alles ook even op het digibord zien.

Daarna mochten ze tekenen, ze kregen een lichtblauw vel papier en mochten met panda-krijt tekenen waarover ik verteld had.
Zeer rustig en geconcentreerd gingen ze aan het werk. Sommige tekenden een sloot met waterkant van bovenaf gezien, anderen tekenden het van de zijkant.

Ze hadden goed gekeken en geluisterd want je kon goed herkennen wat ze gekozen hadden.
Het jongetje wat steeds van zijn stoel viel, achterste vroren zat en na 45 minuten pas 2 rekensommen gemaakt had was volkomen rustig aan het tekenen. Hij vertelde dat hij een rode pijl bij de berenklauw gemaakt had omdat iedereen dat zou weten dat het een gevaarlijke bloem was:


Een andere leerling vertelde me dat de reiger een echte kikker gevangen had!:

Ze hadden nog nooit van die moeilijke echte woorden geleerd zeiden ze. Zou zouden ze de volgende dag ook aan de juf leren.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten