zondag 3 mei 2015

Geheugenpret

Zoveel bloemen zag ik tijdens het rondje met het hondje:

Paardenbloemen,
pinksterbloemen,
witte dovenetel,
boterbloem,
hondsdraf,
gele dovenetel,
madeliefjes,
look zonder look,
kleine roze ooievaarsbek,
stinkende gouwe,
paarse klaver,
fluitenkruid,
roze smeerwortel.


Die namen weet ik gewoon, elk voorjaar schieten ze me weer te binnen. Dat soort dingen onthoud ik vanzelf. En er komen steeds namen bij. Ben dol op bloemen in het wild en in de tuin.
Ook als ik voor het eerst een groep heb als invaljuf dan weet ik na een half uur de namen Bij de deur geef ik de kinderen een hand en stel ik me voor en later schieten de namen me gewoon te binnen.

Ik weet nooit jaartallen, alleen als ik er een helder beeld bij heb.
Ons selectieve geheugen, wat weten we samen veel op de wereld.

Afbeeldingsresultaat voor look zonder look 
Speciaal voor Bettie van Bertiebo heb ik een foto van look zonder look toegevoegd. De plant komt heel veel voor maar bijna niemand weet de naam.
Net als bij Bettie noemde mijn moeder alle namen van bloemen zodat je als kind de namen als vanzelf leerde kennen (net als vogelnamen trouwens,mijn moeder zei nooit het woord 'vogel')
Later leerde ik vele bloemen namen bij door interesse en mijn schoonmoeder die echt alle bloemen namen kent. Bij onze kinderen deden we hetzelfde. 
Toen ik het net vroeg aan zoon K zei zoon hij : ' jullie noemden altijd alles bij naam maar op dit moment herinner ik me er even niet zoveel'.
Tja.....ben benieuwd welke kennis er in hun koppie is blijven zitten.
( hij vroeg toen hij net naar buiten liep of dat een klaproos was,en dat klopte!)


2 opmerkingen:

  1. Alleen look zonder look ken ik niet. De rest wel en ik realiseer me ineens dat ik dat nooit op welke school dan ook geleerd heb. Maar gewoon van m'n moeder als we gingen fietsen of wandelen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, ik heb mijn blogbericht net aangevuld met foto voor jou erbij!

      Verwijderen