zondag 17 mei 2015

Nieuwe inspirator

Vanmiddag keek ik naar podium Witteman en daarna naar Kunstuur. Twee prachtige programma's over kunst.
Kunstuur ging over beeldend kunstenaar Herman de Vries.Zijn werk raakte mij enorm.


Herman de Vries is 83 jaar en is gekozen om Nederland als te vertegenwoordigen op de Biënnale van Venetië in 2015. De presentatie ‘to be all ways to be’, van hem en de curatoren Colin Huizing en Cees de Boer is door het Mondriaan Fonds gekozen om de poëtische kwaliteit en om de relevantie van het onderwerp ‘de relatie tussen mens, cultuur en natuur’.



Voor een belangrijk deel gaat zijn kunst over de verhouding mens en werkelijkheid.
Natuur is de basis van alles. Cultuur is de menselijke realiteit en die is volgens hem altijd terug te voeren op de natuur. Hij stelt natuurlijke objecten tentoon, dit kunnen ook half vergane vondsten zijn (hij heeft nog veel meer werk gemaakt, ik beperk me een beetje in dit blogbericht).

Hij zoekt, kijkt, registreert, verzamelt en ordent.



Nu kent iedereen die mijn blog leest mij natuurlijk niet persoonlijk maar ik kijk, zoek, vind en raap ook graag. Kortom ik ben verzamelaar .
Wanneer ik een mandarijn pel orden ik de stukjes schil, of de partjes.

Ik heb glazen potten en blikjes vol met daarin verzamelingen op soort geordend.

Met collega Th schreef ik een paar jaar geleden het fotoproject 'Foto's van vindsels'.
filmpje nog een keer zien? KLIKIn dat project gaan kinderen (van 6/7 jaar) ook zoeken en vinden in de natuur en daarna aan de hand van opdrachten ordenen en fotograferen.


Wanneer ik ergens loop kijk ik om me heen en ook veel naar de grond. ik onthoud de wandeling vaak aan wat ik gezien of gevonden heb.
Op dit moment ben ik veel aan het haken, maken, denken en genieten. En verlangen naar een fijne baan.
Maar ik weet weer waar ik mee aan de gang wil gaan:

Kijken, vinden, oprapen, ordenen en fotograferen (of de vondsten op de scanner).


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten