maandag 27 juli 2015

Scherven knippen en plakken?

Mozaïeken is knippen plakken en vooral kiezen en rangschikken. Lijkt simpel en leuk.  Leuk is het zeker. Maar mozaïeken is ook ontwerpen, waarom kies je die kleur op die plek? Waarom die vorm scherf, of toch beter andere vorm knippen, maar het moet wel aansluiten?
Hoe is de vlakverdeling van het totale beeld? In verhouding, niet saai maar spannend, loopt de horizon recht en staat ie op de goede hoogte?
En versterkt de vorm van de scherf dat wat je wilt laten zien?
Allemaal vragen die ik me afgelopen week heb gesteld tijdens het bezig zijn met mozaïeken.  Vaak haalde ik de dag erna met spatel en hamer scherven van weg, om ze daarna te vervangen door andere kleur.
Ik heb hierin nog veel te leren.
Zodat mozaïek werkstukken niet tuttig worden maar steeds weer mooi om naar te kijken.
Zie hier mijn eerste mozaïek maaksels.
De eerste is helemaal gemaakt met gevonden scherven op de tegelberg. En de laatste is gemaakt met kapotte glastegeltjes van de tegelberg. De rest van zelf geknipte nieuwe tegels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten