zaterdag 13 januari 2018

Verhalen uit de oude stad

Vanmorgen fietsten we over het Neude richting de lapjesmarkt.
In 1906 zag die plek er zo uit als op deze foto.
Ik benut alleen de voordelen van Facebook. Eén van de voordelen is dat je lid kunt worden van een groep. De groep over oud Utrecht plaatst regelmatig een oude foto van Utrecht. Daar geniet ik elk moment van. Ik herken de gevels,  zie de veranderingen tussen tien en nu. En in gedachten loop ik dan in 1906 in zo'n lange rok ook op weg naar de lapjesmarkt.
We drinken vanmorgen koffie bij Olivier.
Van buiten ziet het er uit als een Engelse pub. Maar zodra je binnen bent valt je mond open.
Het is namelijk gevestigd in een oude kerk uit 1860.
En ze hebben zoveel mogelijk bewaard.
Daar zaten we dan aan heerlijke en ik droomde een beetje weg.
Zou de dame van de eerste foto elke zondag deze kerk hebben bezocht?
En dat ze dan ook soms even naar boven keek .
Heerlijk om te wonen en ouder te worden in een stad met historie.
En dat ik ook al 35 jaar dingen meemaak in deze stad.
En dat iemand ons vandaag fotografeerde op het Neude op de fiets naar de lapjesmarkt. En dan dan over 100 jaar iemand die foto ziet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten