donderdag 24 mei 2012

Bijzondere start ' van Jonker'

Vandaag om 10.55 uur mijn eigen zaak opgestart van Jonker is een feit.
Mooi van Jonker, Gras van Jonker, Lessen van Jonker, en ik ben immers ook een Dochter van Jonker.

Om 11.15 uur fiets ik door de stad als ik bedenk dat ik lieve collega M bel om te vragen of ze met met mee wil fietsen naar het werk, en of we nog een bakkie op een terrasje kunnen doen. Zij blijkt (toeval?) in de winkel te zijn waar ik net voorbij ben gefietst.
De winkel heet Torba Villa in de Nachtegaalstraat in Utrecht.
In die winkel informeert M naar mooie tafels en lekkere stoelen. Er hangt een leuke sfeer, en we hebben veel plezier. Collega M, de verkoper, de vader van de verkoper en ik. Nog wat opgewonden van het starten van mijn eenmanszaak zak ik op een prachtige bank neer, een jonge hond komt gezellig bij me zitten.
Opeens valt mijn oog op een grote schaal met allemaal unieke handgesneden donkere houten voorwerpen (niet groter dan je hand).
Op de schaal hangt een kaartje: Amulet voor runderen uit Swat valley.
Ik vind ze zo prachtig, het zijn een soort grote 'bedels', met een gat waaraan ze opgehangen kunnen worden.
Leg ze allemaal op de bank, de hond snuffelt gezellig mee. Er zijn kleinere en grotere, met patroon, of met afbeelding als een bloem, sommige hebben een piepklein vakje waar zilverpapier op zit. Ik vraag me af waarom er een gat in zit, hoe oud ze zijn, waarom ze allemaal verschillend van maat zijn, wat het met runderen te maken heeft. Ik besluit er één te kopen, en ga over op het kiezen van de allermooiste (voor mij een hele klus).


Als de 'vader' van de verkoper me zo bezig ziet loopt hij naar me toe.
Hij reageert enthousiast op mijn enthousiasme (ja, ja) en vertelt dat er weinig mensen zijn die de waarde van deze amuletten inzien. En hij vertelt mij het volgende:
In de jaren zestig en zeventig liepen er in de Swat vallei, (in die jaren een prachtig gebied in grensprovincie van Pakistan) allemaal runderen van verschillende boeren.
Alle runderen droegen een amulet. En aan die amuletten kon je herkennen van welke boer de runderen waren. Iedere boer had zijn eigen soort amulet.
In sommige amuletten werden ook briefjes verstopt waar dan stond dat als je deze koe had gestolen dat dan slecht met je af zou lopen.
Door door deze amuletten werden de koeien niet gestolen.

De man biedt mij korting aan omdat het geluk zou brengen voor mijn nieuwe zaak (van Jonker).
Inmiddels begint de tijd te dringen, we moeten richting werk want worden verwacht voor informatie bijeenkomst over de begeleidingsregeling reorganisatie.(dat is wel even wat anders)
Ik kies uiteindelijk dé amulet, en als ik wil afrekenen geeft de verkoper mij de amulet cadeau!
Dat hij maar geluk mag brengen!


Verrukt over het bijzondere half uurtje bij Torba Villa fietsen M en ik door onze prachtige oude stad, en de bossen van Amelisweerd, naar ons werk.
Heb een goed gevoel over mijn nieuwe plannen, zeker met het prachtige voorwerp in mijn tas.


Ineke

1 opmerking:

  1. echt leuk, die verkoper waar je t over hebt is mijn oom, en zijn vader mijn opa!! Ik vind die amuletten ook heel mooi,trouwens de hele winkiel1

    BeantwoordenVerwijderen