dinsdag 8 mei 2012

Zelfportret

Dit is Mehmet, 10 jaar, hij maakt dit zelfportret met de draad-ontspanner. Deze foto hangt altijd op mijn werkplek.


De foto is gemaakt in 1986. Het project heette 'Zet jezelf op de foto', gebaseerd op deze techniek van zelfportretten maken , een techniek die destijds in Rusland enorm 'in' was.
Dit was mijn eerste fotoproject voor basisonderwijs, op de school van Mehmet voerden we het project voor het eerst uit. Het ging erom dat je nadacht over wat je over jezelf wilde vertellen op de foto.
Voorwerpen, houding, kader, gezichtsuitdrukking bepalen de inhoud van de foto.
De foto's van de leerlingen drukte ik zelf in de DOKA af.

Wat je niet ziet is dat hij enorme kiespijn had tijdens deze foto opnames.
Heel sneu, hij trok bleek weg bij elke pijnscheut. Hij had voorbereid dat hij als voetballer op de foto wilde, een goede voetballer. Hij was alleen zijn voetbalschoenen vergeten, dus hield zijn gewone schoenen aan. Ik heb nog een foto van hem dat hij juichend op de foto staat. Maar ik voelde de hele tijd zijn kiespijn dus deze foto is voor mij het mooist.
Mehmet ben ik nooit vergeten. En bij alle projecten die ik daarna ontwikkelde en uitvoerde op scholen kwam ik soms ook andere kinderen tegen als Mehmet, kinderen die geïnspireerd aan de gang gaan, waaraan je ziet dat het zinvol is wat je met het project in gang zet.
Creatief zijn en daarvan ook kunnen leren en uitblinken. En met de leerlingen die geraakt worden neem je ook de leerkracht mee, zij ervaren hoe belangrijk kunsteducatie voor de ontwikkeling van hun leerlingen is.
Mehmet is nu 36 jaar, zou hij dit moment nog weten?
Ik vergeet het nooit. En zou dit het liefst mijn hele leven doen.

Ineke

PS  Zelfportret 1986

Geen opmerkingen:

Een reactie posten