donderdag 30 augustus 2012

Breistokken

Les over gereedschap gegeven, naald hoort bij draad, hamer bij spijker, enzoverder. Alles uit mooie houten koffer, samen uitgestald op een kleed.
Toen een kleuter zie 'die hamer is voor mannen', zei een meisjes kleuter 'nee joh, meisjes kunnen ook hameren'.
Het maakte indruk op ze, echt gereedschap.

Het deed me denken aan mijn basisschool,in Oost Souburg, ik zat in groep 6 en als we handenarbeid hadden dat mochten de jongens met hout werken (en echt gereedschap), en de meisjes kregen handwerkles (haken, borduren en breien).
Ik was heel goed in handwerken, van huis uit werd dat door moeder, tantes en oma aangeleerd.
Dus ik vroeg steeds wanneer ik mocht timmeren en zagen, maar dat mocht niet, nooit.
Timmeren was voor de jongens.

Wat ik vandaag ook had meegenomen waren breipennen, haaknaald en dikke stopnaald.
Bij het tonen van wat je ermee kon doen, zeiden de meeste kinderen dat hun OMA dat ook deed. . . . . . . . . . . . .  hun OMA, echt waar. Werd ik vorige week door een vader nog de stagiaire op leeftijd genoemd, kennen de kleuters vandaag mijn hobby als iets wat hun oma doet . . .
Gelukkig zei kleuterjongen F dat zijn vader vaak dat met die haakpen deed, hij maakte er gordijnen mee
(spannend, een man die gordijnen haakt, en nu maar hopen dat die vader deze kleuter morgen naar school brengt).

Toen kleutermeisje T de breinaalden, breistokken, noemde toen wist ik het:
dat is mijn woord van de dag!

Nu nog even het volgende liedje uit mijn hoofd leren, de kleuters kennen het al.
Zet hem aan, de tekst staat erbij, als je meezingt word je direct vrolijk.

Ineke



Geen opmerkingen:

Een reactie posten