vrijdag 24 augustus 2012

Zeepbellen recept

Met kleuters om me heen schieten er opeens weer allemaal dingen door mijn hoofd die ik ooit voor kleuters heb verzonnen, of heb geleerd, of nog wilde doen.
En één van de dingen die ik met kleine maar ook grote kinderen graag deed was hele grote bellen blazen.
En daar heb ik een recept van:


1 liter handwarm water
50 gram suiker (opgelost in een beetje warm water)
75 cl DREFT afwasmiddel
5 gram behangersplak( +1 afgestreken eetlepel)

Goed roeren(of is plastic flessen maken en dan steeds fles schudden)
24 uur laten staan
Tussendoor ook steeds goed door roeren/schudden.

Ringen om mee te blazen maak je van dik groen tuin-ijzerdraad.
(die zijn stroef zodat het spul goed blijft kleven) van 5 cm doorsnede tot 20 cm mogelijk.
 
Tip:
  • Maak meer , je kan het lang bewaren in flessen of potten, voor gebruik kort schudden .
  • Een laagje in teiltje of breed bakje, ring erdoor halen, je hoeft niet te blazen, voorzichtig met je arm in de lucht bewegen en er onstaat een prachtige bel
Oh ja, en niet kloppen met de ring in het sop, dan krijg je schuim en dan werkt het niet goed, shcuim haal je er met je hand af.

Geen foto's nog hiervan. 
Veel succes met het recept, ik ga het ook weer maken voor komende week op school.
En dan weet ik zeker dat B en ik 's avonds regelmatig in de tuin even grote bellen maken.
Net als vroeger, als de jongens in bed lagen, en er opeens grote bellen uit onze tuin vlogen. . .

Ineke jonker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten