zaterdag 18 februari 2012

Breiend luisteren

Vanavond concert bijgewoond van Radio Filharmonisch orkest in Utrecht, vertolkt werd Le martyre de Saint Sébastien van Debussy.
Nu ben ik niet zo dol op Debussy, maar tegen vrijkaartjes zeg je geen nee, en dus zaten we in een grote concertzaal.
Er waren vooral mensen van boven de zeventig, en ook een groep ouders en kinderen van ca 16 jaar.
Zij waren van een school en zouden in de pauze een zelf gecomponeerde opera vertolken.
Om daar maar direct mee te beginnen; dat was echt bijzonder. Het raakte me, de zingende pubers.
Helaas gold dat niet voor het hoofdprogramma, teveel gedoe, te groot, koor, verteller, alt, sopranen.


Voor me zit een vrouw te breien, echt waar. Goed idee toch?

Ik bedacht me wat ik ook allemaal had kunnen doen tijdens het luisteren zoals haken, tas schetsen, sudoku maken. Gelukkig had ik mijn smartphone bij me, ik whatsapp-te iedereen waar ik was, las mijn mail, legde wat Wordfeud-woordjes, stuurde foto's van de breiende luisteraar rond, schoonde mijn fotogalerij op, maakte een verlanglijstje, en toen was de accu leeg....

Herinneringen aan mijn dertiende levensjaar drongen zich op:
Ik was bevriend met de dochter van de directeur van de Middelburgse muziekschool, zij moest als aankomend alt violiste naar elk concert in Middelburg, en ik mocht altijd mee. Elke week weer. Ik genoot er niet altijd van, maar we hadden het leuk samen. Ik denk toch dat die concert bezoeken, en natuurlijk de 3 klassieke LP's van mijn ouders de basis hebben gelegd voor mijn interesse in klassieke muziek.


Maar niet alle klassieke muziek.

Ineke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten