maandag 26 december 2011

Kerst bij Opa en Oma

Toen ik klein was zagen we mijn opa(s) en oma(s) regelmatig, net zoals mijn kinderen hun opa en oma(s) regelmatig zien. En dat is toch heel speciaal. Ik heb daar heel veel fijne herinneringen aan!
En als mijn kinderen hun opa en oma zien, zie ik mijn ouders.
Daar geniet ik eigenlijk iedere dag van: dat ik nog vitale ouders heb, die ik regelmatig zie, en die betrokken zijn bij ons leven. De lol met mijn vader, de maaksels met mijn moeder.

Kerst 1969 bij mijn opa en oma.


De zilverachtige kerstboom van oma, met de echte kaarsjes, de zilveren ketting met kleine balletjes, en natuurlijk de kerstkransjes van borstplaat over de takjes geschoven.
Ik droeg toen een lichtblauwe jurk die mijn moeder natuurlijk zelfgemaakt had. Met hele zachte boordjes langs hals en mouwtjes en twee ballen aan het lintje om mijn middel. Zo zacht!


En meestal aten we bij opa en oma gebakken schar of schol, en daarbij rijst met boter en suiker.
Ik was 2,5 jaar, en weet zeker dat ik al goed een vis kon schoonmaken, want dat deed je bij ons gewoon altijd zelf.
Vandaag zijn we met de kinderen (18 en 15) bij hun opa en opa, en bij mijn vader en moeder.
Met alle broers en zus en kinderen.

Geen gebakken vis, rijst met boter en suiker.
Maar wel veel andere vis, dat weet ik zeker.

Ineke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten