woensdag 7 maart 2012

Stiekeme eters


Herkennen jullie dit doosje? Ouderwetse Gura punaises.
Dit doosje heb ik heel lang. Het ligt in de la in het oude kastje van mijn opa naast de niettang, liniaal, plakband, enveloppen, mesjes, elastiekjes, etc.


Als je goed naar het doosje kijkt zie je een soort beschadiging, de kleur is er af. En als je nog langer kijkt zie je een soort spoor, knaagspoor?


Het rood lijkt er afgeknabbeld. En toen ik het doosje open stond ik gedurende enkele seconden oog in oog met:        Piet papiervis


Het papiervisje (Ctenolepisma longicaudatum), ook wel boekenvisje is een klein insect,
 behorend tot de familie Lepismatidae in de orde van de Zygentoma. 
Papiervisjes zijn in staat om vliegensvlug weg te glippen, 
worden ongeveer twee cm lang en worden aangetroffen in boeken en papieren. 
Ze voeden zich met organisch materiaal, zoals vezels in papier. 
Ook zwakkere soortgenoten en vervelde huidjes worden gegeten. 
Volwassen papiervisjes kunnen 2 tot 8 jaar oud worden.


Ik kom ze vaker tegen, en dan bedenk ik me van alles;
Hoe oud ben je, zit je al 5 jaar in dat boek? Te luisteren wat wij allemaal bespreken, wat we eten, wie er allemaal bij ons op bezoek komt, hoe veel wij poetsen, gebeld worden en door wie.

Ja zeg, fijn idee. En dan ondertussen onze spullen opeten, smullen van je eigen dooie broertjes en zusjes of hun huidjes. En altijd stiekem, en verstopt. En dan zie ik voor me dat jullie één keer per week vergaderen met het hele team van 88 papiervisjes, en elkaar vertellen welk boek erg lekker is, waar je het beste kunt luisteren naar de discussies van de familie.

Ineke

1 opmerking: