dinsdag 27 november 2012

school-leer-woorden

Op school leer ik veel dingen, vooral over alles hoe aan de kinderen wordt uitgelegd.
Zo leren de kinderen in groep 3  wat de grote buurman en de kleine buurman van een cijfer is.
De grote buurman van 26 is 27, en de kleine buurman van 26 is 25.

En vandaag leerden ze in groep 4 geitwoorden, dan zijn woorden waarin een klank klinkt die op twee manieren te schrijven is, de korte EI rn de lange IJ, en de AU en de OU.
(die laatste noemen ze otje ou of atje au)

Als je een letter leert schrijven dan doet de leerkracht het voor en dan vertelt ze hoe je het schrijft door te vertellen dat je op de grond begint, dan door het huis naar het dak en dan terug naar de kelder
Dit laatste snap ik niet helemaal, maar de kinderen weten precies dat een schrijfletter verschillende randen van de regel raakt en hoe dat heet.
Ik heb dapper meegeschreven  in mijn eigen schrijfschrift want ik moet nog wel even oefenen in het schrijven in schrijfletters.

En dan te weten dat elke methode andere woorden bedenkt om het voor de kinderen duidelijker te maken.
Op dit vlak heb ik nog veel te leren.

Nog een raadfoto :


En zie jij het?
Ineke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten